اساسی ترین مرحله در ارزیابی موقعیت ، شمردن مقدار کل قطعات هر دو طرف است. [86] مقادیر نقطه ای که برای این منظور استفاده می شود براساس تجربه است. معمولاً پیاده به ارزش یک امتیاز در نظر گرفته می شوند ، شوالیه ها و اسقف ها هر کدام حدود سه امتیاز ، حدود پنج امتیاز سرقت می کنند (اختلاف ارزش بین یک عروس و یک اسقف یا شوالیه به عنوان مبادله شناخته می شود ) و ملکه ها حدود نه امتیاز. پادشاه از همه قطعات دیگر با ارزش تر است ، زیرا مادرش بازی را از دست می دهد. اما از نظر عملی ، در پایان بازی ، پادشاه به عنوان یک بازیکن جنگی عموماً از یک اسقف یا شوالیه قدرتمندتر است اما از یک غار قدرت کمتری دارد. [87]این مقادیر اساسی سپس توسط عوامل دیگری مانند موقعیت قطعه اصلاح می شود (به عنوان مثال پیاده های پیشرفته معمولاً با ارزش تر از مربع های اولیه خود هستند) ، هماهنگی بین قطعات (به عنوان مثال یک جفت اسقف معمولاً بهتر از یک اسقف و یک شوالیه هماهنگ می شوند) ، یا نوع موقعیت (به عنوان مثال شوالیه ها به طور کلی در موقعیت های بسته و بسیاری از پیاده ها بهتر هستند در حالی که اسقف ها در موقعیت های باز قدرتمندتر هستند
یکی دیگر از عوامل مهم در ارزیابی موقعیت های شطرنج ، ساختار پیاده (که بعضاً به عنوان اسکلت پیاده شناخته می شود ) است: پیکربندی پیاده ها در صفحه شطرنج. [90] از آنجا که پیاده ها کم تحرک تر از قطعات هستند ، ساختار پیاده نسبتاً ایستا است و ماهیت استراتژیک موقعیت را تا حد زیادی تعیین می کند. نقاط ضعف در ساختار پیاده ، مانند پیاده و سوراخ های ایزوله ، دوبرابر یا عقب ، پس از ایجاد ، اغلب دائمی هستند. بنابراین باید مراقب بود که از این نقاط ضعف جلوگیری شود مگر اینکه توسط دارایی ارزشمند دیگری جبران شود (به عنوان مثال ، با امکان توسعه حمله). [91]
درباره این سایت